Torà 8 de febrer de 2007

(17% del clergat diocesà)

En el decurs de tot el matí es va constatar i avaluar  el desànim i el disgust entre el clergat per les decisions que es prenen al Bisbat.

Tot i que es va baixar en detalls, més aviat es van subratllar les línies generals que provoquen aquesta frustració:

-   fins ara el nostre bisbat era com una família on tots ens coneixíem, ens relacionàvem i ens ajudàvem: tots érem per tots. Ara no.

-    El bisbat el porten una-dues persones que ho pensen tot, ho planifiquen tot i ho executen tot, sense consultar ni dialogar. I després es queixen de manca de col·laboració! Els demés són peons secundaris i si dissenteixen, són discriminats, marginats, castigats..., negant-los-hi el pa i la sal.

-    D’una manera constant i inexorable s’ha anat desmuntant l’Ajuda a l’Església fins a quedar reduïda al nom, i en un canal de comunicació de bens  de baix a d’alt sense contraprestacions: o sigui en sistema recaptatori impositiu, no pas en una comunicació de bens. Tos hem d’aportar el rendiment dels bens immobles parroquials a l’Arxiprestat, en canvi la mitra no ho fa pas a l’arxiprestat de Solsona.

-    Als que durant els anys passats han portat el pes del bisbat amb un gran treball i esforç, ara se’ls acusa de no haver fet res, de no haver aconseguit res. Tot això pels que actualment són els “salvadors” del bisbat, els que ho fan tot.

-     D’una manera frenètica es mira de recaptar avariciosament el màxim de diners de totes les maneres possibles.

Després d’haver constatat amb tristesa aquest greu deteriorament  no sols de la vida diocesana sinó del mal que causa en el presbiteri diocesà, el Fòrum a partir de l’últim butlletí (n.5) va prendre la decisió: posar en pràctica la segona part d’aquest document en concret en lo que diu:”.. Estem disposats a fer tot el que puguem, tant

col·lectivament com personalment, per ... un ... diàleg obert, respectuós i positiu...”. Accions que ens proposem d’emprendre tot seguit.

NOTÍCIES

Se’ns va comunicar que, dintre la malaltia ocular de Mn. .Mateu Vila Cornellà, hi ha hagut una petita millora.

En aquest mateix sentit, Mn. Josep Malé segueix avançant en la lluita contra la seva malaltia i esperem que les pròximes proves que li han de fer confirmin aquesta bona impressió.

Mn. Josep Pleixats ja està a punt de retirar-se a la Residència Sacerdotal al Seminari de Solsona. Allí estarà molt ben atès per aquelles bones monges i tindrà ocasió d’explicar molts acudits!

Mn. Pere Ortís, que  resideix actualment al seu poble natal de Bellpuig, ara està fent les Amèriques. Esperem que retorni amb un bon bagatge de material per a la seva extensa producció literària.

LLIBRE

També es va parlar del polèmic llibre de Mn. Busquets i, entre els presents s’hi van abocar tota mena d’opinions, positives i negatives. Es va dir que és un llibre valent, honrat, que moltes vegades produeix “mal d’estómac”, però que si hom no es desanima en la seva lectura i continua, cap al final es dona per ben pagat.

La seva ressenya bibliogràfica és:

Autor:BUSQUETS GRABULOSA, L
Editorial:
PROA
ISBN:
84-8437-908-6
Preu:
Desc.:
Com cal interpretar la figura de Jesús? ¿És el Jesús bucòlic, dolç i mansuet, d'una certa tradició piadosa o és més aviat el lluitador no violent però actiu que s'oposa a l'opressió del seu poble? ¿Per què el van penjar a la creu si la crucifixió era reservada als esclaus, bandits i rebels? ¿Cal entendre el sobrenom de «natzarè» com un simple gentilici inofensiu o més aviat ens indica la pertinença a un grup o secta? Què revelen respecte a aquestes qüestions els documents de Qumran? ¿Cal llegir els relats de la Passió com a cròniques o s'han de considerar més aviat historicitzacions de litúrgies primitives? I, si en comptes de ser dipositat en un sepulcre, el cos de Jesús fou llençat en una fossa comuna o en un pou de calç, com era costum de fer amb els condemnats, ¿afectaria realment això la fe en la resurrecció o més aviat la faria més transparent? Quan va tenir lloc la deïficació de Jesús i quin és el significat de l'al·legoria de la Trinitat?

El tema de Jesús, Déu i la Trinitat fou un dels temes que espontàniament foren motiu de diàleg durant el dinar. És una llàstima no haver pres apunts de les aportacions que s’hi feren que van ser elevades, profundes i a la vegada ben pastorals i aptes per una espiritualitat de qualitat.

Data de la pròxima reunió: el primer dimarts de març dia 6.