CRÒNICA DE LA REUNIÓ DEL DIA 5 D'ABRIL DE 2011

Amb el 12% del clero diocesà, comença la reunió del mes d’abril amb la visita de l’empresa E2S, empresa de comunicació audiovisual i disseny. Es presenten dient-nos que fa temps que estan interessats per la realitat del FÒRUM ONDARA i que en faran, no un document escrit sinó un document gràfic. Algú del Fòrum garanteix professionalitat d’aquesta empresa posant com a exemple el document gràfic del finit alcalde de Solsona, Sr. Jounou, que el qualifica d’excel·lent i, fins i tot, commovedor.

Durant la llarga estona que actuen en la reunió, ho fan amb una absoluta discreció professional, en silenci i sense focus ni flaixos i de manera que no interfereixen gaire en la marxa normal de la sessió, si bé la càmera sempre condiciona una mica. En acomiadar-se’n, ens agraeixen la nostra acollida i resten admirats de la nostra manera franca de parlar i discutir i de la nostra visió del cristianisme i de l’església. Fins i tot ens suggereixen que invitem, de tant en tant, alguns seglars, poc practicants com ells, perquè creuen que val la pena que coneguin aquesta nostra forma de veure i viure la fe i l’església perquè, segur, que s’emportarien la bona impressió que ells se n’emporten.

Una vegada iniciada la reunió, es fa entre tots un repàs de notícies diocesanes: la malaltia de Mn. Baraldés, Mn. Montraveta, Mn. Urbici Santamaria, com també de l’evolució positiva de Mn. Ferran. Es fa saber la notícia del doctorat “cum laude” de Mn. Romero. I finalment s’informa del Sant Dubte d’Ivorra, de les visites de peregrins i dels concerts que se celebraran de l’Oratori del músic, Mn. Valentí Miserachs.

Seguidament entrem en el tema central de la trobada. Ens hi ajuda l’escrit del Sr. Bisbe al Full diocesà d’aquesta setmana (3-4-11) on sota el títol “He vingut per fer un judici”, descriu dues classes de cristianisme: Un de light, que evita les diferències entre església i societat, accessible a tothom, tolerant i amable, que critica l’església. El més greu és que el presenta com a alternativa a l’església institucional i oficial. L’altre cristianisme és viscut amb tota la radicalitat, no defuig una diferència provocativa davant d’aquesta societat i fins i tot davant de molts cristians de les nostres parròquies. El més trist –diu ell– és que això passi a l’interior de l’església.

Aquestes dues concepcions, diu que lluiten entre si, persegueixen i intenten destruir la contrària.

Quan ens preguntem on es manifesta aquesta concepció radical del cristianisme, trobem que EN TOT el que fa, diu i escriu el bisbe: formes d’espiritualitat, moviments diocesans, formació de laics, càrrecs de responsabilitat, recessos, formació de capellans... I servint-se de tots els mitjans econòmics, de comunicació i d’autoritat

El que podem assegurar és que per la nostra part no hi cap ànim de persecució ni pretenem anihilar l’altra forma de cristianisme. Dóna la sensació que l’altra sí. Creiem que tant el Concili Vaticà II com el Concili Provincial Tarraconense volen aquesta convivència, respecte, diàleg, tolerància. L’únic que voldríem és mantenir els ensenyaments i l’esperit del concili. Tothom té el dret –i l’obligació– de seguir el dictamen de la seva consciència, però també creiem que el bisbe és bisbe de tots, no només d’aquells que pensen com ell, i que, per tant, ha d’ésser de tots i estar amb tots, sense excloure ningú. Valorem molt el seu acolliment i l’interès per cada un dels capellans, però desitgem vivament, per altra banda, i ens plauria molt, que avancés en el pluralisme i en l’acceptació i potenciació de tots els “carismes” i de la necessitat de comptar amb tothom, ja que tots som necessaris i valuosos, com també que hi hagués una acció decidida a recuperar de les voreres del camí tota aquella gent que s’ha sentit desplaçada, marginada o rebutjada aquests últims anys per la “jerarquia” diocesana. Desitgem i volem treballar per una església (diocesana) ben agermanada dins d’un gran pluralisme.

Aquestes i altres idees que han sortit en la reunió cristal·litzaran en un pròxim butlletí del Fòrum.

S’acorda, finalment, la data de la pròxima sessió del Fòrum, que serà el primer dimarts de maig, a Ivorra, amb ocasió del final del Jubileu.