CRÒNICA DE LA REUNIÓ DEL DIA 2 DE DESEMBRE DE 2008

1.- Amb puntualitat es comença aportant i comentant notícies del Bisbat:

- La negativa a TV3 de retransmetre la Missa del Gall de la Catedral.

- L'incident d’un Conseller de Govern, que es va aixecar i va marxar de la reunió.

- El problema del Pessebre de Sant Guim de la Plana.

- Sobre el Butlletí n 9 i la seva recepció per part dels capellans.

- De les obres d’art del Museu de Lleida, que la Franja ha disminuït les seves exigències i ja només demanen tres de les peces

- Sobre l’estat dels capellans malalts del bisbat

- Sobre el jubileu dels capellans i diaques a Tarragona el dia 21 de gener de 2009

- La carta del Bisbe a cada un dels alcaldes que van firmar la seva reprovació.

- Que a les votacions de la Segarra hi va haver més vots dels que tocava, ja que a Sant Ramon només hi ha un frare amb càrrec parroquial.

- Que a un bisbat de Catalunya, el bisbe a donat el butlletí nº. 9 del nostre Fòrum, on es parla de la economia del bisbat, a l’administrador del bisbat per a què l’estudiï.

- Que en les publicacions del bisbat (Full Diocesà i Solc) Hi ha una censura molt fèrrea  per a que no hi surtin fets rellevants de certs capellans i ignorar activitats de certes parròquies.

- Sobre els avantatges i inconvenients de tenir cada parròquia un NIF propi: no s’hi veu cap inconvenient.

2.- A continuació s’enceta una reflexió sobre el mateix Fòrum:

Es remarca que no és una entitat i que, per tant no hi ha components ni membres, sinó que és un espai obert de comunicació, reflexió i discussió lliure on hi pot anar qui vulgui, respectant sempre la llibertat amb tot respecte i valorant amb afany de compartir i mai de condemnar.

La crítica i la lamentació de com van les coses per una banda són com un “verí” que ens fa mal, que ens desanima i ens fa perdre l’esperança, però per una altre costat, el poder buidar el pap, el saber notícies i contrastar-les dins el clima de silenci, incomunicació i aïllament a què estem sotmesos és un esplai que ens fa sentir vius i que, malgrat tot, el Bisbat som una família. Es diu també que no hem de destinar tanta estona a les notícies (i lamentacions) sinó que hem de ser constructius i proposar coses i oferir ajudes que ens puguin servir en la vida pastoral i diocesana.

S’acorda, per la pròxima reunió, portar per escrit propostes positives que puguin servir d’ajuda als capellans.

3.- Es recorda que dijous vinent hi ha Confederació de Fòrums on s’hi ha de decidir quin dels dos documents presentats (el de Girona i el de Solsona) serà l’escollit. Sembla que no s’han de refondre. Tots dos són molt valuosos. A llarg termini és millor el de Girona. Com a més immediat i amb més possibilitats d’acceptació seria millor el de Solsona. Es demanarà que s’acceptin els dos i siguin tots dos publicats i difosos.

En front de la línia dels que “remenen les cireres” al bisbat, que és un retorn al passat, afirmem que el futur sempre està cap endavant; en canvi ens forcen a anar cap endarrere. ¿Com  seria l’Església actual si els capellans grans (amb totes les equivocacions que vulgueu) no haguessin fet el que van fer? Paral·lelament amb aquesta afirmació es recorda el títol i l’escrit  de Cristianisme i Justícia que diu: “L’intregrisme és una heretgia”

Distinció entre “autoritat” i "poder". L’autoritat s’ha de guanyar amb els mèrits, amb la confiança. El poder es té perquè te’l donen o te l’agafes. L’autoritat és evangèlica, el poder és antievangèlic. El Bisbe té poder, però no té autoritat. El Bisbe no és un pastor, no fa de bisbe sinó de Vicari General. No es guanya la confiança, la col·laboració ni la complicitat (això li donaria autoritat) sinó que actua sense diàleg, imposant el que li sembla des del poder, que l’exerceix, si pot suaument,  però de tant en tant (cada vegada més) d’una manera despòtica i fulminant. Actua contra la llibertat de les persones, sega l’herba sota els peus, desanima la gent, diuen que ningú no fa res.

4.- S’accepta la proposta d’oferir un espai a Internet on hi càpiguen totes les parròquies, tots els fulls parroquials, on els capellans puguin tenir un correu electrònic i on hi surtin totes les notícies de tots els grups i parròquies del Bisbat que ho desitgin.

5.- Finalment, amb l’assistència de 11% del clero diocesà, s’acorda de fer la pròxima reunió el dia 13 de gener de  2009.