Crònica de la reunió del 8 de gener de 2008

Assistència: el 10% del clero diocesà

Es parla de la carta del Bisbe als rectors sobre la penitència i de la carta que el Fòrum li ha presentat a ell. El Bisbe no ha contestat (encara). Es decideix penjar a la web la carta del bisbe i la nostra.

Constatem casos d’angoixa entre els capellans causats  pel contingut de la carta del bisbe: hi ha gent que se’n fa problema de consciència.

Ens diuen que estem fora la llei i que se’ns demanaran comptes. I nosaltres també diem que als qui priven a la immensa majoria del poble de  Deu d’experimentar la misericòrdia infinita i incondicional de Déu, també els hi demanaran comptes.

Es comenta també la dèria de la felicitat essencialment en les inquietuds dels qui manen. A propòsit d’això se cita un article de González Faus a la Vanguàrdia en que ve a dir: “no és possible la felicitat total; en canvi sí que és possible la pau i la sòbria satisfacció dels desigs juntament amb dues germanes petites: l’alegria i el somriure".

S’informa llargament de l’última sessió del Consell del Presbiteri ja que el tema ens afecta molt: L’atenció als preveres; de la divisió, no solament ideològica sinó també afectiva dels capellans provocada, entre altres causes, per la desafecció de l’autoritat vers la majoria de capellans.

Ens ha agradat la definició del que és el Fòrum de Capellans de Madrid. Ja fa anys que el nostre Fòrum Ondara en la seva pàgina web hi posa unes paraules i uns conceptes semblants: “El Fòrum Ondara és un grup obert de capellans del Bisbat de Solsona que ens trobem amb freqüència per tal d'ajudar-nos mútuament en la tasca engrescadora d'anunciar l'evangeli de Jesús, tot exercint la llibertat de reflexionar i opinar sobre l'església i sobre el món amb un esperit de comunió amb tota l'església i amb tota la humanitat a la qual pretenem servir. Una comunió que no vol ni pot ser uniformitat, sinó una sola fe en la diferència i en la pluralitat, com sempre són els dons de l'Esperit de Déu.”

FÒRUM DE CAPELLANS DE MADRID

Des de juny d'aquest any (2007) ens hem anat reunint un grup de capellans de Madrid per a compartir inquietuds, recerques i anhels en relació a la realitat social i eclesial que s'està vivint aquests últims anys. Aquest ha estat l'embrió d'una iniciativa que ha anat prenent forma fins a desembocar en un Fòrum de Capellans, creat el passat 7 de Novembre.

Som capellans de diferents parròquies, amb edats i trajectòries pastorals diverses, però que compartim un mateix sentiment de coresponsabilitat i preocupació per la tasca evangelitzadora i la imatge pública de l'Església.

La pretensió d'aquest nou Fòrum és ser un espai de trobada i suport mutu així com una plataforma d'interlocució amb els Bisbes, per a superar la dinàmica de silenci i falta de diàleg que predomina actualment en l'Església.

En aquests temps que els aires renovadors del Vaticà II semblen haver-se apagat i la jerarquia es mou amb freqüència des de l'autoritarisme i la falta d'atenció als problemes reals de la gent del carrer, aquest nou espai eclesial vol apostar pel legítim pluralisme, el debat obert, el dret a dissentir i el diàleg en llibertat, superant així tota pretensió d'uniformitat.

En un context de crispació social i malestar en amplis sectors de l'Església, ens sentim descontents, preocupats i amb freqüència en desacord amb no poques postures, decisions i actuacions de l'Església “oficial” .

No ens volem resignar que, en la nostra societat, sigui l'Església la institució que menys credibilitat tingui.

Des d'una fidelitat creativa a l'Evangeli i a les directrius renovadores del Vaticà II, volem declarar el nostre ésser Església i la nostra opció per la comunió, però una comunió que deixa espai a la crítica constructiva, al pluralisme, al diàleg en condicions d'igualtat i a la promoció d'altres formes de viure l'Evangeli i d'altres models de presència eclesial en la nostra societat, i no només les que se'ns ofereixen des de la jerarquia.

Entre d'altres, els objectius d'aquest Fòrum que acabem de crear són: assumir la laicitat com a condició universal de l'Església i el ministeri jeràrquic com a servei; reivindicar i assegurar el protagonisme dels laics com a valor essencial per al bon funcionament de l'Església; reconvertir les actituds i estructures autoritàries de l'Església en relacions fraternes d'igualtat, respecte i servei; pronunciar-se públicament sempre que faci falta en la línia de quant sigui assegurar la justícia i la llibertat, els drets humans i les exigències dels més marginats i pobres.

Enfront de la imatge d'una Església que es queixa i es lamenta, que jutja i que condemna, volem aspirar a ser un espai dialogant i constructiu, que generi esperança i la possibilitat de nous horitzons, marcat per un genuí esperit profètic que alhora anuncia i denuncia, a la llum de la Bona Notícia de Jesucrist.

(Nota: la traducció és nostra en la qual hem suprimit les referències a Madrid fora la del primer paràgraf.)

Es parla de la reunió de la Confederació de Fòrums de Catalunya que tindrà lloc el dia 29 d’aquest mes de gener a  Puig-reig a les 11 del matí als locals parroquials vora l’Església.

La pròxima reunió del Fòrum Ondara serà a Torà el dimarts dia 5 de febrer.