Crònica de la reunió de l'1 d'abril de 2008, a Torà

Assistents: El 15% del clero diocesà.

Comencem, mentre van arribant els components, per una sessió espontània d’acudits i continuem aportant experiències i vivències de la Setmana Santa i Pasqua.

Ens diuen que a la Molsosa s’hi han confirmat 15 nois/es de 17 a 25 anys amb gran participació de les parròquies que conformen el municipi; que el capteniment del bisbe va ser correcte, encara que l’homilia va ser un xic llarga.

Sobre la Missa Crismal es comenta que aquest any l’homilia no va semblar estrident com la de l’any passat, però a causa que majoritàriament els capellans érem vells acompanyats de la “pussilus grex” de sempre, hagués estat més en el seu lloc una homilia que deixés de banda els dons de l’Esperit (intel·ligència, pietat i fortalesa) agafats per les rames; que fins i tot a algú li va semblar que s’explicaven per algú en concret, i que hagués estat millor intentar enardir, animar i encoratjar el ànims davant el pessimisme generalitzat que s’estén, donades les circumstàncies per les que travessem.

S’ha parlat de l’última carta pastoral del bisbe inclosa, per duplicat, en tots els fulls diocesans. S’ha dit el següent:

- la introducció de cara els pares dels infants: molt bé

- la conclusió que elogia i agraeix el treball dels catequistes: encara més bé.

- el cos central:

- no aporta cap visió crítica de la problemàtica candent de la catequesi.

- no se sap de quin catecumenat es parla

- és la pitjor pastoral que ha fet el bisbe.

- a alguns dels qui han provat de llegir-la els hi ha caigut de les mans.

També s’ha comentat la recent trobada de catequesi amb nens (al Full Diocesà hi surten fotos).

- no hi havia bona organització: només un sabia el que s’havia de fer i així s’anaven fent coses sobre la marxa.

- no hi va haver integració al territori ni a les característiques religioses, humanes i culturals del lloc.

- el clero local va ser tingut molt poc en compte.

Com que ens dol el tema del sagrament de la penitència en tornem a parlar i ens “esgarrifem” de les afirmacions taxatives escrites (setmana del 17 al 23 de març de 2008) en un full parroquial del nostre bisbat que se suposa que hauria d’estar en comunió amb el bisbe, amb els altres bisbes, el sant pare i amb el Concili Vaticà II, però que està totalment en descomunió amb els capellans de l’arxiprestat i amb la majoria del bisbat. Creiem que aquest escrit és desorientador pels fidels donades les circumstàncies d’espai i de temps en què han estat publicades. Us oferim el text íntegre, si no hi ha error o omissió:

“Pensament de G. K. Chesterton.-  “Quan  la  gent  em  pregunta: “Per  què   ha   ingressat  vostè en l’Església  de  Roma?”, la primera resposta  (essencial, encara que en part resulta eclíptica) és: “per alliberar-me dels meus pecats, doncs no existeix cap altre sistema religiós que faci, realment, desaparèixer els pecats de les persones”(Ortodòxia, vol I, p. 33)

El senyor Bisbe Jaume, en comunió amb els altres bisbes i el sant Pare ens recordava en la carta dirigida a tots els rectors, que cap rector podia donar cap absolució col·lectiva sense afectar a la seva validesa. Allí concretava la manera de realitzar-la: al final ha d’acabar l’acte comunitari o individual així: amb confessió individual dels pecats i amb absolució individual i més, en especial, els greus. Les altres fórmules, si no es donen les condicions excepcionals, no es poden realitzar.

La  manera  correcta  es  recolza en el Concili de Trento, cànon 7 de la sessió XIV. I quedà per sempre fixada com a dret diví, això vol dir que cap St. Pare, ni bisbe, ni mossèn, per intel·ligent o original que sigui, ho pot canviar mai. És més, quan es declara quelcom de “dret diví”, vol dir que és intocable ara i per sempre.”

S’acorda publicar a la Web Ondara (http://ondara.galeon.com) en la secció que porta el títol “llums i ombres” (o bé amb un altre títol) les coses concretes que veiem positives i les que hi estem en desacord del nostre bisbat.

Com que el temps s’acabava, de moment han sortit aquestes:

-Denunciem la intromissió i ingerència en assumptes de les parròquies per part de la Secretaria General del Bisbat, d’esquena i, a vegades, en contra de les decisions dels senyors rectors, que són els qui tenen encomanada la cura d’ànimes i són els representats jurídics de la seva parròquia. Aquesta actitud és contrària al Dret, suposa una falta de respecte a les persones, denota un autoritarisme inacceptable i provoca inseguretat jurídica en els rectors.

- No estem d’acord amb el títol que es dóna a les classes que es fan a Cervera com a “Escola de Teologia” quan el que s’hauria de dir és “Escola del Catecisme de l’Església Catòlica”, i això pel temari, els professors i la metodologia.

- Denunciem el perllongament incomprensible de les actuacions del bisbat en l’afer de Vicfred que fa molt mal als fidels, al capellà i a la mateixa imatge de la nostra Església Diocesana.

- Denunciem la ingerència durant dos anys per part del Bisbat en l’economia arxiprestal de la Segarra ja que és portada directament des de la Cúria i no es veu que s’hi posi cap solució, malgrat que hi ha capellans de l’arxiprestat capaços i voluntaris per portar-la, havent-ne parlat i acordat en reunions arxiprestals.

-Denunciem que es “fabriquin” i s’apliquin cada vegada més, lleis i normes noves que no són publicades.

Finalment es prega a un membre del Fòrum que prepari un document de principis que siguin bàsics pels fidels cristians i en especial per a la caritat pastoral dels capellans.

Propera reunió a Torà e dia 6 de maig.