Crònica de la reunió del dia 1 de juliol de 2008, a Sant Llorenç de Morunys

Les obligacions pastorals han fet que alguns membres del Fòrum no hi poguessin assistir o han arribat a una hora molt avançada ja la reunió. Així i tot, hi hem estat presents el 15% del clero diocesà.

Els temes estrella (al menys per l’estona que hi hem dedicat) són aquests dos:

1r.-Informe de la reunió de la Confederació de Fòrums del dijous, 26 de juny. Ens vam reunir a Roda de Ter una representació de l’Associació de Fòrums de Catalunya (“Joan Alsina”, de Girona; “Transversal”, de Vic; “Sant Josep Oriol”, de Barcelona, i “Ondara”, de Solsona). Vam informar-nos de la vida i activitats de cada un dels fòrums i de la situació dels bisbats respectius. Cap d’ells no és gaire ben vist pel seu bisbe, tanmateix creiem que la seva existència continua sent útil per a la diòcesi i beneficiosa per als seus membres.

A Girona estan a l’expectativa del nou bisbe sense gaires il·lusions. Diuen que és possible que, quan se’n vagi, encara enyorin el bisbe Solé Perdigó. Ens han presentat un breu document titulat “El respecte i el diàleg” que han treballat durant tot un any intentant donar una resposta i obrir camins de solució al conflicte dels diferents corrents o tendències del bisbat.

A Vic segueixen reunint-se cada dos mesos i es mostren molt preocupats per la situació del bisbat i del seu govern.

La representació de Barcelona ens va parlar de la gran missió, a l’estil de la que es va fer a París, que s’està preparant.

Els del Fòrum Ondara vam presentar el nostre darrer document, publicat al Butlletí núm. 8, “Causes d’un malestar”. També vam presentar l’esbós del document que se’ns havia encomanat i que ara pengem a la nostra Web sobre el problema de la falta de capellans. A la reunió de Roda es va acordar que calia fonamentar-lo teològicament i fer-hi desaparèixer tota aparença de dues classes o categories de capellans.

2n.- Reflexió sobre el nostre fòrum.- A partir d’una carta de  Mn. Pep Vila a la resta dels membres del Fòrum i de la resposta de Mn. Eduard Ribera hi ha una llarga reflexió sobre el Fòrum Ondara. Aquesta reflexió es continuarà, si Déu vol, a la propera  reunió.

Amb molta més brevetat:

* Es parla del l’onada de renúncies, cessacions, canvis..., que el bisbe està fent aquests dies que afecten a varis sacerdots. Sense entrar en els detalls, que difereixen uns dels altres, en general aquests canvis apareixen com a poc humans (no es té en compte la persona del sacerdot ni la dels fidels, són coactius,...), s’apliquen essent poc fidels a la llei (el mateix decret 17/02 del 13 de juny del 2002), creiem que s’aplica abusivament (la ment del legislador en la resolució de la Conferència Episcopal que proposa la duració de 7 anys no és pas per desposseir del títol de rector i deixar impune al bisbe en les seves decisions, i el Codi de Dret Canònic -que és una llei superior- contradiu, almenys com ho aplica el bisbe, la majoria de les actuacions que ha fet fins ara), i finalment estem segurs que no aplica la “suprema lex” que precisament parlant dels rectors diu que és la del bé de les ànimes. El decret esmentat posa “S’urgeix a tots els preveres diocesans...”. La paraula “URGIR” no ha significat mai “OBLIGAR”, que és el que s’està fent.

* El Fòrum insta al bisbat a calcular millor les retencions de l’IRPF que es fan als capellans en actiu ja que:

a)      En l’exercici passat se’ls hi va retenir de més (per tant se’ls hi va disminuir la nòmina) uns 130 € que, si no fan declaració de renda (al no estar-hi obligats), els han perdut.

b)      En el present exercici, el bisbat els hi reté un 8%(=70’72 € cada mes) quan sols caldria retenir-los-hi un 7%(=61’88 €) que en tot l’any suposaran cobrar 123 € menys. Veieu el document generat per Hisenda.

c)      Posem a disposició de l’economia diocesana el programa oficial d’Hisenda per al “cálculo de retenciones”, que es pot trobar a la pàgina web www.agenciatributaria.es

* Hi ha una gran satisfacció per la resolució final del conflicte que el bisbat mantenia innecessàriament amb la Parròquia i l’Ajuntament de Vicfred.

* Es comenten nous casos d’extorsió per part del bisbat a antics arrendataris i que molts d’aquests ho deixen pel cost exorbitant que se’ls demana. Es veu que els cent ocells volant són més productius que l’ocell que es deixen escapar de les mans, a part de l'escàndol que provoca en les nostres comunitats.

* S’informa de la gran afluència de visitants a la web del Fòrum Ondara (més de 10.000) i que són de moltes parts diverses d’Espanya i de l’estranger.

* S’acorda la data de la pròxima reunió pel dia 2 de setembre, a Anglesola.